اصفهان

نوشته هایی از اصفهان و مکان های دیدنی آن

کاخ‌ها

شنبه, ۱۵ دی ۱۳۹۷، ۰۹:۰۸ ق.ظ

کاخ‌ها

کاخ عالی قاپو: این کاخ بعد از منتقل شدن پایتخت از قزوین به اصفهان توسط شاه عباس اول میان سال های ۹۷۳ تا ۹۷۷ خورشیدی ساخته شد که از آن به عنوان مقر و دولتخانه حکومتی سلاطین صفوی استفاده می شد و نام آن به معنی درگاه با شکوه می باشد.





 قابل گفتن می باشد که، در اصلی بنا را شاه عباس از نجف و مقبره علی بن ابی طالب به این مکان منتقل کرده است، کتیبه بالای سردر ورودی با عنوان انا مدینه العلم و علی بابها و مستقر شدن ۱۱۰ توپ جنگی در برابر کاخ به حساب ابجد نام علی را زنده می‌کند. در حال حاضر این توپ‌ها در رو به روی کاخ نمی باشند. این بنا را در شش طبقه ساخته اند که طبقه آخر آن را به تالار موسیقی اختصاص داده اند.



تالار اشرف: از این تالار در قدیم به عنوان سکونت‌گاه پادشاه، و حرم سلطنتی استفاده می شده است. این بنا در خیابان سپه، خیابان استانداری مستقر می باشد.





کاخ هشت بهشت: این کاخ را به عنوان حرم هشت سوگلی پادشاه ساخته اند. این کاخ در پارک شهیذ رجایی در بین خیابان باغ گلدسته و چهارباغ عباسی واقع می باشد.





چهل ستون: این کاخ را به عنوان کاخ تشریفات در دوره صفوی ساخته اند و در خیابان استانداری واقع می باشد.





عمارت مشیر(خانه تاریخی مشیرالملک)، اصفهان خیابان هاتف کوی مشیر ابتدای کوی هارونیه تماس رایگان: ۳۲۲۲۳۲۳۰، ۰۹۱۳۱۱۰۹۱۸۱، پست الکترونیکی: info@islamic-museum.com خانه مشیرالملک انصاری از خانه‌های اشرافی دوره صفویه محسوب می‌شود. این خانه به خاندان مشیرانصاری از مستوفیان و منشیان دربار صفویه تعلق دارد که در دوره شاه‌عباس بزرگ از شیراز به اصفهان مهاجرت نموده است و در آن ساکن شدند. تاثیرگذارترین چهره این خاندان میرزا حبیب‌الله مشیرالملک انصاری می باشد. او در سال ۱۲۵۷ هجری قمری در اصفهان چشم به جهان گشود و در سال ۱۲۸۸ هجری قمری حاکم اصفهان گردید. مشیرالملک در سال ۱۳۰۹ هجری قمری به قتل رسید. بعد از مرگ وی، خانه او را به عنوان استقرار کنسولگری پادشاهی پروس استفاده کردند. این خانه پس از مدت ها توسط یکی از تجّار اصفهان به نام حسین چرمی و بنابراین حاج محمد سماعیان خریداری شد. در زمان تملک سماعیان جنگ ایران و عراق فرا گرفت و پناهندگان خوزستانی در خانه سکونت نمودند.





  • mahyar peyki

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی