اصفهان

نوشته هایی از اصفهان و مکان های دیدنی آن

پل های اصفهان

سه شنبه, ۱۸ دی ۱۳۹۷، ۱۰:۱۵ ق.ظ

پل ها


هنگامی که در طول زاینده رود راه می‌روید تعداد زیادی پل می‌بینید که در قدیم برای وصل کردن دو طرف این رودخانه ساخته شده است. در بیشتر فصول سال به علت خشکسالی رودخانه خشک است اما در فصل زمستان رودخانه پر آب است.


سی و سه پل: این پل (پلی با ۳۳ قوس) می باشد که یکی از زیباترین پل‌های اصفهان محسوب می گردد. این پل واقع در انتهای خیابان چهارباغ عباسی می باشد.



چاپ، چاپ پیکی، چاپ و تبلیغات پیکی


پل خواجو: پل خواجو در انتهای خیابان چهارباغ خواجو مستقر می باشد و در قدیم از آن به عنوان آب بند نیز مورد استفاده قرار می گرفت.



بانک مشاغل، ثبت تبلیغات مشاغل گیلان


پل شهرستان: این پل از قدیمی ترین پل های  اصفهان می باشد که در دوره ساسانی ساخته شد و در عهد صفوی بازسازی گردیده است.



نقشه، نقشه مشاغل گیلان، نقشه مشاغل پیکی


پل جویی: پل جویی یا پل چوبی، پلی می باشد که در دوره صفوی ساخته شده است.



پل مارنان: این پل در شهر اصفهان در خیابان مطهری و میان پل فلزی و پل وحید واقع می باشد. در اصل نام این پل ماربین بوده است که خود ماربین دگرگون شده «مهربین» از فرهنگ اوستایی می باشد و برای اینکه قرن ها پیش از ظهور زرتشت معبد مهرپرستان بر فراز کوهچه آتشگاه از کل روستاهای اطراف آن دیده می‌شد، نام این بلوک هم مهربین بوده که با تصحیف این نام در زبان پهلوی ساسانی به «ماربین» در دوره ساسانیان و به دنبال آن به مدت ۱۵ قرن تاریخ اسلامی ایران همواره این پل را با همین نام می شناختند و قدمت ساختمان این پل که از زمان های خیلی دور همچنان که پل جی یا پل شهرستان واسطه اتصال شمالی‌ترین ساحل شهری زاینده‌رود به جنوبی‌ترین ساحل روبه رو بوده‌ است، پل مارنان نیز موجود بود و واسطه متصل شدن دو ساحل شمالی و جنوبی رودخانه در غربی‌ترین قسمت شهر اصفهان می باشد و روستاهای ماربین توسط پل مارنان (پل ماربانان و پل ماربین) به روستاهای روبه روی آن در ساحل جنوبی رودخانه اتصال می یافت شکل امروزی پل مارنان با نمای ساختمانی آن در دوره صفویه تغییری نکرده اما تعمیرات پشت هم صورت گرفته است. چهار فرسنگ قبل از اینکه به شهر اصفهان برسید رودخانه زاینده رود به شکل مارپیچی راست خم شده و وارد اصفهان می شود به خاطر همین می گویند قریه مارنان را ماریانان می خوانند و پل مارنان را نیز در همین محل ساخته‌اند و جلفا را به قریه مارنان اتصال می دهد. این پل در حال حاضر شامل هفده دهانه می باشد اما در پیش بیش از این دهانه داشته‌ است که در حال حاضر بسته شده اند زمانی هم این پل را پل سرفراز نامیده بودند، به این دلیل نام این پل را چنین مطرح می‌کنند که در دوره شاه سلیمان صفوی یکی از ثروتمندان ارامنه این پل را ساخت و به لقب سرفراز معروف شد و زمانی هم به نام سرفراز معروف بود. لازم است ذکر شود ثبت تاریخی این پل در مرحله گردش اداری است.


توریست، گیلان توریست، سایت گیلان توریست




  • mahyar peyki

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی