اصفهان

نوشته هایی از اصفهان و مکان های دیدنی آن

کلیساهای اصفهان

شنبه, ۲۲ دی ۱۳۹۷، ۰۵:۰۸ ب.ظ

کلیسا ها و کلیساهای بزرگ اصفهان

بیشتر کلیساهای اصفهان در محله نو جُلفا، جلفا یا جلفای نو می باشند. محله جلفا به طور عمده محل سکونت ارمنی ها می باشد و شامل کلیساهای متعدد کوچک و بزرگ می باشد. این محله، در قدیم ساکنین خارجی نظیر فرانسوی‌ها و لهستانی‌ها را هم در خود جای داده بود. در حال حاضر بیشتر ساختمان‌های تاریخی این محل نظیر مدرسه یا خانه فرانسوی‌ها، مارتا و سوتیاس به دانشگاه هنر اصفهان تعلق دارند. این کلیساها در بین خیابان‌های توحید، حکیم نظامی، شریعتی، نظر میانی می باشد ولی برخی دیگر در خیابان‌های اطراف از جمله خاقانی و سنگ تراش‌ها می باشند. جلفا پاتوق هنرمندان، نویسندگان، روشنفکران و جوانان و شامل کافه‌های گوناگونی می باشد.


پیکی، مشاغل پیکی، ثبت مشاغل پیکی



کلیسای جامع وانک: کلیسای جامع وانک یا کلیسای آمنا پرکیچ به معنی (کلیسای نجات دهنده مقدس) نام کلیسایی می باشد در محله جلفای اصفهان که از روی کلیسای سنت استپانوس در جلفای آذربایجان کپی برداری شده‌ است. این کلیسا از کلیساهای تاریخی ارمنیان اصفهان می‌باشد و در دوره شاه عباس آن را ساخته اند. وانک در زبان ارمنی به معنی صومعه می باشد. مامی دیوارها، طاق نماها، طوق گنبد، داخل گنبد و تمامی زوایای کلیسا را با رنگ روغن نقاشی و تزئین کرده اند. بیشتر دیوارنگارهای کلیسا مضمون هایی از انجیل (عهد جدید) دارد و تصاویری از زمان تولد تا عروج عیسی مسیح بر دیوارها نقاشی شده اند. بر روی قسمتی از دیوارهای کلیسا، روز رستاخیز، داوری روز رستاخیز و بهشت و دوزخ نیز دیده می‌شود. هزینه تمامی تزئینات و نقاشی‌ها و تذهیب‌های کلیسا را کسی به نام خواجه «آودیک استپانوس» قبول کرده و تأمین نموده است. این تصاویر را کلاً استادان ارمنی نقاشی کرده اند از نقاشان این کلیسا می توان خلیفه «هوانس مرکوز» و «کشیش استپانوس» و «استاد میناس» را نام برد. این کلیسا از نظر طلاکاری و تذهیب در بین کلیساهای ارمنیان منحصر به فرد می باشد. «خواجه اودیک» در تزیین و نقاشی دیوارهای کلیسا سهم بسزایی داشت. در ورودی این کلیسا برای عموم باز می باشد و احتمالاً تنها کلیسایی می باشد که در کل طول سال از آن می شود بازدید کرد. برای استفاده کردن از دوربین حرفه‌ای عکاسی، علاوه بر پول بلیط ورودی، هزینه‌ای جداگانه می گیرند.


تبلیغات، تبلیغات مشاغل گیلان، سایت جامع تبلیغات مشاغل گیلان




کلیسای بیت لحم مقدس: کلیسای بیت لحم مقدس یا کلیسای بدخِهم مقدس نام کلیسایی دیگر در همان محله جلفا اصفهان می باشد که به دوره صفوی بر می گردد و در خیابان نظر شرقی، میدان بزرگ جلفا واقع می باشد و در سال ۱۶۲۸ میلادی آن را ساخته اند. این اثر را به عنوان یکی از آثار ملی ایران در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۷۶۴۳ به ثبت رسانده اند. بیت لحم در دوره حکومت صفویه و توسط شخصی به نام خواجه پطرس ولیجانیان بازرگان معروف دوران صفوی، ساخته شده است و محل دفن وی و چند نفر از اعضای خانواده اش هم در حیاط کلیسا می باشد. نام خیابانی در محله جلفای اصفهان را نیز خیابان خواجه پطرس گذاشته اند. کلیسای بیت لحم از باشکوه ترین کلیساهای اصفهان از نظر نقاشی های زیبای داخلی و نیز از نظر نمای خارجی کلیسا می باشد. اللخصوص گنبد این کلیسا بزرگترین گنبد در میان کلیساهای جلفای اصفهان می باشد. در ورودی این کلیسا برای مردم عمدتاً بسته می باشد و بازدید عمومی چندانی ندارد.


نقشه پیکی، نقشه مشاغل گیلان، نقشه 



مجموعه کلیسای مریم و هاکوپ مقدس: این کلیسا مربوط به دوره صفوی می باشد و در خیابان نظر شرقی جلفای اصفهان، میدان بزرگ واقع می باشد و هم اکنون خیابان توحید از کنار آن عبور می‌کند. این اثر نیز در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۷۶۴۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت گردیده است. کلیسای هاکوپ مقدس یا کلیسای یعقوب مقدس، از کلیساهای قدیمی‌ شهر اصفهان می باشد. این بنا را در سال ۱۶۰۷ میلادی ساخته اند. در سال ۱۶۱۳ میلادی در اطراف این کلیسا، ساختمان کلیسای مریم مقدس را بنا کرده اند و هم اکنون کلیسای هاکوپ در داخل کلیسای مریم مقدس و در ضلع شمالی آن واقع می باشد. کلیسای مریم مقدس از دومین کلیسای قدیمی شهر اصفهان می باشد و در سال ۱۶۱۳ میلادی در دوره حکومت صفویه توسط یکی از تاجران آن دوران به نام «آوِدیک باباکیان» بنا گردیده است.


توریست، گیلان توریست، راهنمای سفر، عکس های کاربران



کلیسای سرکیس مقدس: این کلیسا نیز مربوط به دوره صفوی بوده و در جلفای اصفهان، در محله ایروان، خیابان خاقانی، کوچه نماز خانه ایروان واقع می باشد و درسال ۱۶۵۹ میلادی ساخته شده است. این اثر را نیز در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۷۶۴۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسانیده اند. در اول نام آن «آمِناپرکیچ مقدس» بود ولی در ۱۸۵۰ میلادی به دنبال ویرانی کلیسای سرکیس مقدس و انتقال وسایل وی به این کلیسا نام آن را به کلیسای سرکیس مقدس تغییر نام داد.


بانک مشاغل، بانک مشاغل گیلان، بانک مشاغل پیکی




کلیسای کاتارینه: این کلیسا نیز به دوره صفوی مربوط می باشد و در جلفای اصفهان، محله چهارسو، خیابان خاقانی، کوچه رامین واقع می باشد و این اثر را در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۰۹۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسانده اند. این کلیسا در محله ی چهارسو و در همسایگی کلیسای هواننس مگردیچ مقدس واقع گردید. کلیسای کاتارینه را «خواجه یقیازار لازاریان» از بازرگانان جلفای اصفهان در سال ۱۶۲۳ میلادی برای خواهران راهبه بنا کرد. این بنا نخستین کلیسا مخصوص خواهران راهبه در ایران می باشد که در زمان فعالیت این کلیسا تعداد راهبه‌های آن به ۳۲ تن می‌رسید، ولی بعد از فوت آخرین راهبه در سال ۱۹۵۴ میلادی به فعالیت خود پایان داد.


کلیسا، کلیساهای گیلان، کلیسا رشت




کلیسای کاتولیکها: این کلیسا مربوط به دوره صفوی می باشد و در محله جلفای اصفهان، خیابان حکیم نظامی، کوچه کاتولیکها واقع گردید و این اثر را در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۰۲۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت کرده اند.


پیکی، چاپ و تبلیغات پیکی، شرکت داده پردازان گنجینه اول پیکی




کلیسای گئورگ مقدس: کلیسای گئورک مقدس در خیابان حکیم نظامی جلفا واقع می باشد و براساس سنگ نوشته های نصب شده در جلوی محراب آن در سال ۱۶۱۱ میلادی توسط بازرگان معروف جلفا، خواجه نظر، ساخته شد و به همین دلیل هم به کلیسای خواجه معروف می باشد. در بین کلیساهای جلفای اصفهان کلیسای گئورگ مقدس به دلیل وجود سنگ های مقدس در آن از اهمیت خاصی برخوردار می باشد. این سنگ‌ها به فرمان شاه عباس به اصفهان آورده شدند.


نقشه مشاغل، نقشه گیلان، نقشه مشاغل گیلان



کلیسای گریگور (لوساوُریچ مقدس): این کلیسا مربوط به دوره صفوی می باشد و در محله جلفای اصفهان، خیابان خاقانی، کوچه میدان کوچک قرار دارد و در سال ۱۶۳۳ میلادی بنا شده است. این اثر را نیز در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۷۶۴۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت کرده اند.


کلیسای رشت، رشت، گیلان، کلیسا



کلیسای میناس مقدس: کلیسای میناس مقدس مربوط به دوره صفوی بوده و در جلفای اصفهان، محله تبریزی ها، کوچه تبریزی ها قرار دارد، در سال ۱۶۵۹ میلادی این کلیسا را ساخته اند. این اثر در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۰۷۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شده است. این کلیسا را ارمنیانی که در سال ۱۶۵۵ میلادی به دستور شاه عباس دوم از محله شمس‌آباد (اصفهان) به این محله کوچ کردند بنا شده است و در ابتدا به یاد کلیسای محله قبلی آن را مریم مقدس گذاشتند ولی بعدها نام آن را به میناس مقدس تغییر دادند.


خشکشویی، خشکشویی های گیلان، خشکشویی های املش



کلیسای نرسس مقدس (کلیسای سورپ نرسس): این کلیسا نیز مربوط به دوره صفوی می باشد و در جلفای اصفهان، محله سنگتراش‌ها، کوچه سنگتراش‌ها قرار دارد و در سال ۱۶۶۶ میلادی ساخته شده است. این اثر را در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۰۸۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت کرده اند.


گیلان، ییلاقات گیلان، دیلمان و اسپیلی



کلیسای نیکوغایوس مقدس: کلیسای نیکوغایوس مقدس نیز مربوط به دوره صفوی بوده و در جلفای اصفهان، محله قاراکل، کوچه خواجه عابد واقع می باشد و در سال ۱۶۳۰میلادی ساخته شده است. این اثر را نیز در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۰۷۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت کرده اند.


سوپر مارکت، سوپر مارکت های گیلان، سوپر مارکت های ضیابر



کلیسای یوحنا: این کلیسا نیز به دوره صفوی مربوط بوده و در جلفای اصفهان، خیابان خاقانی، کوچه چهارسو قرار دارد و این اثر را نیز در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۰۷۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت نموده اند.


گیلان، توریست، جاذبه های گردشگری گیلان، هیجانی



  • mahyar peyki

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی